Wymiana i montaż podsufitki – poradnik

Dużym wyzwaniem dla właścicieli samochodów, może być wymiana (renowacja) podsufitki. Częstym błędem, w przypadku częściowego rozklejenia się materiału od pianki, jest próba jego miejscowego przyklejenia. Jest to jakieś rozwiązanie, ale bardzo prowizoryczne – rozwiązanie „na chwilę”.
Jeżeli materiał odkleja się od pianki, oznacza to, że pianka utlenia się i zaczyna się kruszyć, co jest naturalnym procesem dla pianek poliuretanowych – z upływem czasu pianki się utleniają. Wówczas jedynym pewny rozwiązaniem jest całkowita wymiana podsufitki.
Aby przykleić podsufitkę, należy zdemontować formę, na którą będziemy przyklejać materiał. Po jej demontażu trzeba dokładnie oczyścić powierzchnię, którą będziemy kleić – należy zerwać stary materiał i dokładnie, najlepiej przy użyciu twardej szczotki, pozbyć się resztek gąbki pozostałej po poprzednim materiale podsufitkowym. Następnie całość matowimy papierem ściernym upewniając się, że na powierzchni formy nie pozostał żaden pyłek lub inne zabrudzenie. 

Teraz trzeba przygotować materiał, który chcemy przykleić. Starannie dopasowujemy go do formy podsufitki pozostawiając nadmiar na zakładkę, którą należy przykleić od drugiej strony. 
Kiedy już wszystko mamy przygotowane przystępujemy do klejenia. 

Nakładamy klej na obie powierzchnie – zarówno na formę podsufitki jak i na materiał. Klej nakładamy jak najcieńszą (ale zwartą) warstwą, tak aby jego nadmiar nie przesiąknął przez tkaninę. Klej schnie bardzo szybko, więc nakładamy klej sukcesywnie – np. pół metra kwadratowego i dociskamy materiał do formy. Operację powtarzamy aż do przyklejenia całości. Następnie, jeżeli trzeba, w materiale wycinamy otwór na szyberdach i inne elementy oraz zawijamy odrobinę materiału i podklejamy go od spodu formy podsufitki. 

Po wszystkim montujemy przyklejoną już podsufitkę w samochodzie.